V SOLSOL jsme začali odpočítávat poslední dny roku 2024. Ten byl z pohledu solárního byznysu opět unikátní. Týká se to zejména technologií, které se nám během roku změnily před očima. Pojďte si s námi shrnout trendy roku a důvody proč TOPCon technologie stala novým standardem. Jaké inovace můžeme očekávat v příštích letech? O bilanci uplynulého roku a budoucnosti trhu jsme hovořili s naším CEO Radkem Orságem.

Trendy v panelech, Radek Orság

Honza, markeťák: Jak bys, Radku, zhodnotil uplynulý rok v oblasti fotovoltaiky?

Radek: Rok 2024 pro nás všechny byl přelomový v mnoha ohledech, zejména ale v oblasti technologií. Vidíme, že se trh s bleskurychle přesunul k novým řešením, jako je TOPCon, který se stal novým standardem a potvrdil svou dominanci.

Honza, markeťák: Překvapilo tě u nástupu TOPCon technologie něco?

Radek: Rozhodně neuvěřitelně rychlý přechod na tuto technologii. TOPCon panely jsme v SOLSOL začali nabízet jako jedni z prvních ke konci roku 2022 a dnes tvoří až 80 % světové produkce. Překvapila nás i Čína, která s trochou nadsázky dokáže měnit výrobní linky během několika týdnů. PERC definitivně patří do minulosti, což potvrzují i uzavřené výrobní linky.

Honza, markeťák: Máš přehled které technologie a produkty byly letos nejžádanější?

Radek: SOLSOL patří mezi přední distributory, takže máme poměrně plastický obrázek o tom, co “frčí”. Jak už jsem zmínil, technologie TOPCon jasně vedla. Díky vyšší efektivitě na stejné ploše a aktivní zadní straně jsou oblíbené například i pro pozemní instalace. Zároveň se začínají výrazně prosazovat panely All Back Contact (ABC) od AIKO, které díky přesunu sběrnic na zadní stranu nabízejí rekordní účinnost. ABC panely ale zatím nejsou bifaciální, což ponechává TOPCon při některých instalacích výhodu.

 

Panely: AIKO s ABC technologií udává trend

Honza, markeťák: Máš pravdu, že AIKO vzbudilo svou technologií opravdu pozornost. Jak se to projevuje v prodejích? 

Radek: AIKO má rekordní účinnost, a navíc připravilo povedené představení technologie. Díky této kombinaci přeskočilo v prodejích všechny naše ostatní značky. Také vůbec poprvé se nám stalo, že koncoví zákazníci si říkají o konkrétní značku panelu. AIKO zkrátka určuje směr. Napjatě sledujeme, jak na tento trend zkoušejí naskočit i jiní výrobci. Pro naše klienty je pozitivní, že na velkou poptávku reaguje i výroba – linky na ABC panely se rozjely ve velkém a díky tomu se snižuje jejich pořizovací cena.

Naše portfolio AIKO najdete zde.

Honza, markeťák: Pojďme se posunout od panelů dál. Jak jsou na tom trendy u střídačů?

Radek: Co se týče střídačů, letos dominovala řešení s optimizéry. Ty zlepšují efektivitu při zastínění, umožňují kombinaci různých typů panelů a zvyšují bezpečnost instalace. Tento trend je odpovědí na nové požadavky české legislativy, například povinnost DC odpojovačů u výroben o výkonu 10 – 50 kWp. Zajímavým fenoménem je také nástup all-in-one řešení pro středně velké komerční provozy. U nás ho reprezentuje například střídače řady WIT od Growatt, které se dají velmi flexibilně přizpůsobovat měnícím se potřebám konkrétní firmy.

 

Bezpečnost a modularita je téma

Honza, markeťák: A jaké trendy jsme mohli sledovat u baterií?

Radek: Nejvýraznější posuny u baterií jsem zaznamenal v oblasti bezpečnosti. Například Growatt přidal samo hasicí kapsle, Huawei představil nový model Luna s víceúrovňovou ochranou. Samostatnou kapitolou jsou modulární bateriová řešení, která umožňují snadné navyšování kapacity i po několika letech díky pokročilému managementu jednotlivých modulů. U většiny historicky dodávaných baterií taková možnost odpadne po zhruba 18 měsících, protože běžné baterie degradují. Nové bateriové moduly mají svůj management, a tak majitel může navyšovat dle svých aktuálních potřeb i po několika letech.

Honza, markeťák: A jak jsou na tom velikosti baterií?

Radek: S útlumem rezidentního trhu se pozornost samozřejmě přesouvá na velká bateriová úložiště, které budou do budoucna schopná vyrovnávat přebytky i nedostatky energie v síti. V příštích letech se jejich význam zvýší a dojde právě na poskytování služeb výkonové rovnováhy. Na to se ostatně snažíme reagovat i ve své nabídce norskou Pixii, která představuje inteligentní úložiště s prakticky neomezenou kapacitou.

Honza, markeťák: Pokud by ses se svou znalostí trhu a technologií měl zamyslet nad dalšími 5 lety, kam směřují trendy ve fotovoltaice ve střednědobém horizontu?

Radek:  Nemám křišťálovou kouli, ale do budoucna očekávám nástup tandemových modulů na bázi TOPCON heterojunction, kde by kolem roku 2026 mohlo konečně dojít ke komerčnímu využití perovskitových článků. Efektivita buněk v road mapách jejich výrobců roste ke 30 %, což by znamenalo prolomení efektivity panelu přes mýtickou hranici 27 %. 

Honza, markeťák: A co back-contact technologie, o kterých si mluvil? 

Radek: Jak by řekl klasik - pokrok nezastavíš. Back-contact výrobci budou muset nevyhnutelně v dalších letech přijít s novými způsoby úprav buněk, aby si tato technologie prvenství udržela. Samostatnou kapitolou jsou také ceny, které technologický pokrok ovlivňují. Za posledních pět let se ceny technologií panelů měnily jako na horské dráze. Momentálně jsou často pod výrobními náklady, což zpomaluje zavádění některých novinek. Nicméně očekávám, že po konsolidaci trhu a dodavatelského řetězce se ceny vrátí na udržitelnější úroveň, což by mělo umožnit další technologický rozvoj.

Honza, markeťák: Radku, díky za rozhovor a tvůj vhled. Užij si, pokud možno, klidný advent.